Профтехосвіта
  • slides
  • slides
  • slides
  • slides

Будова і експлуатація кранів автомобільних (гр.32)

Предмет: Будова і експлуатація  кранів автомобільних (гр.32)

Тема. Основні правила навантаження, розвантаження монтажу різноманітних будівельних конструкцій

            I.      Схема розміщення вантажів на пункті вантажопереробки визначається розмірами складу, типом та способом зберігання на ньому матеріалів, виробів і конструкцій.

             Розміри складу та число штабелів на його території повинні відповідати умовам створення запасу матеріалів для виконання робіт протягом 5…7 діб.

            Розміри штабеля залежать від габаритів вантажу, а кількість рядів у штабелі визначається його сталістю та несучою здатністю основи.

            Для всіх матеріалів, виробів і конструкцій розроблені правила зберігання на складі. Способи складання вантажів у штабелі залежать від їхнього призначення, методів стропування та монтажу. Положення та спосіб спирання вантажів не повинні викликати перенапруження матеріалу та залишкових прогинів. (таблицю можна переглянути за посиланням https://drive.google.com/file/d/1YoenyTIc4pW1Y8QY_WEUkBtMH9PmKFBt/view?usp=sharing)

II. Стінові блоки, панелі та перегородки завозять на панелевозах і складають у спеціальні металеві касети або стелаж у вертикальному положенні. Касети дають змогу встановити або вийняти виріб не торкаючись інших. На одному стелажі складають панелі одної марки, максимум – двох.     

            Плити перекриття укладають штабелями висотою до 2,5м. Їх звичайно зберігають на складах у горизонтальному положенні, укладаючи штабель на підкладки розміром не менше 150*150 мм. Між плитами розміщують прокладки, довжина яких дорівнює ширині штабеля; прокладки розташовують на одній вертикалі з укладеними на землі підкладками. Товщина прокладок повинна бути більшою, ніж висота монтажних петель. У штабелі укладають встановлену норму кількості плит перекриття одного типу. Неправильне складування плит на підкладки призводить до пошкоджень і руйнувань, появи тріщин у бетоні, викришувань ребристих країв і кутів.

            Колони та ригелі складають із підкладками і прокладками на ребро в штабелі висотою до 2м. При цьому верхній ряд кожного штабеля скріплюють металевою скруткою за монтажні петлі.

            Плити сходових маршів укладають через прокладки горизонтально на підкладки. Висота штабеля – не більше чотирьох рядів. Сходові марші складають на підкладки у 5-6 ярусів. Підкладки і прокладки встановлюють вздовж маршів.

            Плиткові матеріали зберігають у штабелях висотою до 1м. Пиломатеріали вкладають так, щоб верх штабеля не був більшим його ширини. Бітум зберігають у спеціальних ящиках, бочках або спеціальних огороджених ямах.; теплоізоляційні матеріали – у сухих приміщеннях штабелями висотою до 1,2м; сталеві труби – на стелажах висотою до 1,2м з прокладками та кінцевими упорами; азбестоцементні труби – у штабелях висотою до 1м.

Малюнок за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1e6teg3v3-bQo40alJsSn039b9VN_LBBj/view?usp=sharing

III.     Вантажі складують так, щоб їх маркування легко читалося з боку проходу або проїзду.      Проходи повинні бути не менше 0,7м, а проїзди – не менше 3м. Щоб запобігти пошкодженню складованих матеріалів, між штабелями передбачають просвіт не менше 200мм.

Завдання: вивчіть вимоги до складування вантажів.

Тема. Заходи безпеки при встановленні і роботі автокранів під діючу лінію електропередач

            Автокрани для проведення робіт виділяються згідно з заявкою організації, що виконує роботи. Згідно  рішення Інспекції праці України керівники підприємств і організацій повинні видати наказ щодо порядку роботи стрілових кранів поблизу ЛЕП, ознайомити з ним під розписку всіх інженерно-технічних працівників, причетних до експлуатації кранів, а для робітників провести позачерговий інструктаж.

I.  Встановлення і робота крана ближче 40м до ЛЕП забороняється. При необхідності виконання робіт краном на відстані ближче 40м від крайнього проводу ЛЕП машиністові видають наряд-допуск, який визначає безпечні умови такої роботи.

            Наряд-допуск – це документ, в якому зазначаються дані про кран, обслуговуючий персонал, відповідальну особу, характер роботи, відомості про лінію електропередач та основні правила ТБ. Його підписує керівник підприємства.

Порядок видачі і термін дії (до 5 днів) наряду-допуску встановлюється на підприємстві згідно вище зазначеного наказу.

II.  Встановлення крана  проводиться під безпосереднім керівництвом особи, відповідальної за безпечне переміщення вантажів. Попередньо вибирається місце розташування крана, підготовлюється майданчик для встановлення крана, з таким розрахунком, щоб відстань між головкою стріли і найближчим проводом по горизонталі і вертикалі були не менше наведених нижче:

Напруга ЛЕП, кВ              до 1        1-20       35-110       150       220        440

Відстань, м                         1,5             2              4              5           6            9

III.   Кран встановлюється на всі опори, під які підкладаються інвентарні підкладки, заземлюється переносним заземленням, перевіряється наявність індивідуальних засобів від ураження струмом. Відповідальна особа робить запис у вахтовому журналі крана такого змісту: “Встановлення крана у вказаному мною місці перевірив. Роботу дозволяю”. Цей запис завіряється підписом відповідальної особи після чого виконується підйом стріли в робоче положення. Від початку роботи крана і до закінчення роботи весь процес виконання проводиться під наглядом відповідальної особи.

Примітка:  забороняється одночасний підйом стріли в робоче положення і встановлення крана на виносні опори.

            Для заземлення крана застосовують вертикально забиті в землю сталеві стержні довжиною 60-80см  і діаметром 16-22мм або кутники 60*60мм і труби діаметром 25…62мм приблизно таких самих розмірів, до яких припаяні провідники довжиною від 3 до 5м. Опір заземлюючого пристрою повинен бути не менше 4 Ом.

IV. При виконанні робіт в охоронній зоні ЛЕП або у межах, встановлених Правилами охорони високовольтних електричних мереж, наряд допуск може бути виданий тільки при наявності дозволу організації, яка експлуатує ЛЕП.

            Охоронна зона ЛЕП визначається уявними вертикальними лініями, що розміщені від крайніх проводів ЛЕП на такій відстані:

Напруга ЛЕП, кВ             1-20       20-30       35-110       110-220       220-500

Відстань, м                         10           15             20                25                30

Примітка:   при виконанні робіт в охоронній зоні ЛЕП дотримуються всіх вимог до встановлення крана, що і поблизу ЛЕП.

V.     Наряд-допуск видається машиністові також при виконанні робіт краном під невимкнутими контактними проводами міського електротранспорту, якщо відстань між стрілою крана і контактними проводами не менше 1м, але обов‘язково за умови  встановлення обмежувача (упора), який не дозволить зменшувати вказану відстань при підйомі стріли.

Примітка:  під час роботи крана біля ЛЕП, якщо не дотримуватимуться наведені вище вимоги, виникає небезпека випадкового доторкання робочих органів крана до проводів і,  як наслідок, ураження електричним струмом обслуговуючого персоналу.

Завдання: вивчіть алгоритм встановлення крана під електропроводами міського електротранспорту.

Тема. Зберігання та консервація автокрана

            Якщо автомобільний кран не використовується більше трьох місяців, його слід поставити на консервацію та зберігання, яке може бути:

        –     короткочасним (до трьох місяців);

        –    тривалим (більше трьох місяців).

            Зберігання здійснюється на відкритих майданчиках або в закритих приміщеннях

При підготовці автокрана до короткочасного зберігання виконують технічне обслуговування та такі додаткові роботи:

  • відновлення пошкоджене фарбування всіх пофарбованих поверхонь;
  • Змащують канати канатним мастилом ( в розмотаному стані);
  • змащують не пофарбовані частини солідолом і обмотують пергаментним папером;
  • відновлюють пошкоджену ізоляцію електропроводки;
  • закривають скло кабін, фар ,освітлювальних приладів  папером, змащеним солідолом;
  • заповнюють картери, відповідним сезону, мастилом;
  • пломбують дверцята, люки, капоти, вікна кабіни та комплект ЗІП.

Примітка: при зберіганні на відкритому майданчику слід закривати стрілу і поворотну платформу спеціальними чохлами

            При підготовці автокрана до тривалого зберігання виконують періодичне технічне обслуговування та такі додаткові роботи:

  • хромовані та нікельовані частини покривають спеціальним захисним мастилом;
  • промивають картери і заповнюють їх трансмісійним мастило з добавками антикорозійних присадок;
  • заливають в кожний циліндр двигуна 40-50 г моторного мастила;
  • зливають охолодну рідину і паливо, системи двигуна герметизують;
  • встановлюють кран на підставки, покривають шини захисною сумішшю;
  • знімають деякі прилади електрообладнання і здають на склад.

Примітка: Під час тривалого зберігання  періодично проводять огляди з метою перевірки стану механізмів і деталей. При знятті крана із консервації проводять позачергове повне технічне опосвідчення крана.

            Автомобільні крани транспортуютьсвоїм ходом або на платформі залізницею

            При пересуванні своїм ходом автокрану надають транспортне положення. Для цього виконують такі операції:

  • стрілу опускають на опорний стояк;
  • опускають гакову підвіску та прикріплюють її розтяжками до буксирних гаків шасі;
  • піднімають виносні опори і фіксують їх в транспортному положенні;
  • встановлюють стабілізатор або вимикачі задньої підвіски в транспортне положення;
  • надійно закривають дверці кабіни машиніста.

            При транспортуванні автокрана залізницею виконують такі операції:

  • встановлюють кран вздовж залізничної платформи і закріплюють розтяжками до платформи;
  • під колеса встановлюють бруси і прикріплюють їх до платформи;
  • стрілу закріплюють розтяжками до бортів платформи або знімають її і закріплюють на платформі;
  • закривають вісі вікна щитами із фанери, замикають дверці і пломбують їх.

Примітка: При транспортуванні залізницею дотримуються Правил і технічних умов перевезення вантажів залізницею України.

Завдання: вивчіть види зберігання  і транспортування автокранів.

Тема. Поняття про вантажну і власну стійкість крана

I. Будівельно-монтажними називаються роботи по спорудженню житлових, цивільних та промислових будівель.     

            Монтажні роботи – це підготовка, стропування, переміщення, наведення, встановлення, вивіряння та закріплення будівельних конструкцій у проектному положенні.

Схеми можна переглянути за посиланням https://drive.google.com/file/d/1B74ElCmtaGeGY9FsNsuydWa-0_UXeCCr/view?usp=sharing

II.  Весь комплекс будівельно-монтажних робіт споруди поділяється на підземний (нульовий) і надземний цикли:

а)    при виконанні робіт нульового циклу проводять розбивку і монтаж фундаменту, цокольної частини споруди, укладають плити перекриття над підвальною частиною.

б)   надземний цикл включає в себе монтаж зовнішніх і внутрішніх стін, перекриття, перегородок, інженерного і технологічного обладнання, елементів покрівлі

III.    До монтажних процесів належать такі операції:

  • підготовка конструкцій до піднімання ( перевірка розмірів, наявності та розміщення закладних деталей, підготовка місць встановлення тощо);
  • укрупнене складання у монтажний блок конструктивних елементів (стикування колон, з‘єднання віконних та дверних перемичок, з‘єднання  панелей санітарно-технічного вузла тощо);
  • стропування конструкцій вручну або з допомогою захватів;
  • піднімання, наведення та встановлення конструкцій у проектне положення;
  • вивіряння та закріплення конструкцій у проектному положенні електрозварюванням або болтами;
  • замащування стиків і швів.

IV.  Технологічна послідовність монтажу конструкцій визначена проектом виконання робіт. Послідовність операцій у монтажному процесі, необхідні для їхнього виконання матеріали, обладнання та інвентар, склад бригади, графіки організації праці, калькуляція трудових витрат визначені   технологічною  картою.

V. Залежно від послідовності встановлення монтажних одиниць у проектне положення розрізняють диференційований та комплексний методи:

а)  диференційований монтаж починають з укладання фундаменту, потім монтують елементи стін балок, перекриття, елементів покрівлі. При такому способі монтажу кран може пересуватися вздовж прольоту (всередині будівлі або по краю), поперек прольоту, а також по периметру будівлі.

б)    при комплексному методі водночас монтують різні конструкції у межах робочої зони крана. Процес монтажу в такому випадку буде залежати від наявності та підготовленості будівельних матеріалів і конструкцій.

VI.   Раціональне місце встановлення крана відносно будівлі знаходять за мінімальною довжиною стріли, яка забезпечує піднімання максимального вантажу на задану висоту з дотриманням Правил безпечного виконання монтажу. За цієї умови виліт А та висота підйому гака Н визначаються за формулами:

A = (H3 – a) V(Ad + 1) / (H3 – a) + Ad – b + 1,      і          Н = Н3 + hб + hстр,

де H3висота будівлі; авідстань між точкою опирання стріли та основою;  Adширина будівлі з врахуванням половини ширини вантажу;  bвідстань по горизонталі між точкою опирання стріли та опорним елементом; hбпросвіт безпеки між нижньою площиною вантажу та будівлею;  hстр   – висота стропування вантажу.

Завдання: вивчіть послідовність встановлення кранів при виконанні будівельно-монтажних робіт.

Тема. Організація і виконання робіт автомобільними кранами

I.  Безпечна експлуатація автомобільного крана залежить від багатьох умов. Стропальники, слюсарі, електрики повинні на своєму робочому місці створити безпечні умови роботи крана для піднімання і переміщення вантажів. Основна особа, від якої залежить безпечна експлуатація крана, – машиніст. Тому кожен машиніст крана повинен добре знати причини, які викликають аварії та нещасні випадки.

            Аварія – пригода, при якій людям нанесені травми або яка спричинила їх загибель; внаслідок якої пошкоджена вантажопідйомна машина підлягає списанню або для її відновлення необхідний капітальний ремонт.

            Нещасний випадок – пригода, яка завдала людям тілесних ушкоджень різної ступені тяжкості  не з вини машиніста.

II. Більша частина аварій і нещасних випадків відбувається внаслідок неправильних дій машиніста. Як правило, це пояснюється безвідповідальним ставленням до своїх обов‘язків при експлуатації крана, незнанням або недостатньою оцінкою можливостей крана в певних умовах, порушенням Правил будови і безпечної експлуатації кранів. Частина пригод є результатом незадовільного технічного стану крана, поломок або відмов у роботі виконавчих механізмів і систем.

III.    Основні причини аварій при експлуатації автокрана такі:

  • перевищення допустимої вантажопідйомності крана;
  • перекидання крана в зв‘язку з непідготовленістю робочого місця крана;
  • піднімання вантажу, що знаходиться в нестійкому положенні;
  • піднімання і переміщення вантажу з людьми на ньому;
  • вирівнювання вантажу власною масою;
  • робота при несправних приладах безпеки і гальмах;
  • обрив стоп, канатів, вантажів;
  • закидання стріли;
  • дефекти металоконструкцій, стріл і опорних частин;
  • поломка деталей виконавчих механізмів, особливо механізму обертання;
  • робота при сильному вітрі;
  • робота крана  в той час, коли він знаходиться в ремонті;
  • порушення Правил дорожнього руху та ін.

IV.   Найсерйознішою аварією за наслідками є перекидання крана. Як правило, така аварія призводить до тяжких нещасних випадків і завдає великих матеріальних збитків. Перекидання крана може виникнути при перевищенні вантажопідйомності крана,  при підтягуванні вантажу по землі, при обриві місць кріплення вантажу або строп і канатів, при різкому повертанні крана, при різкому гальмуванні механізмів крана, при встановлені крана на непідготовленому майданчику.

         Дуже серйозні наслідки при падінні стріли крана. Причинами падіння стріли можуть бути несправність механізму підйому, гальма лебідки, слабке кріплення кінців стрілового каната, а також обрив каната внаслідок його спрацювання.

V.     Практика показує, що найчастіше нещасні випадки трапляються там, де відсутні проекти виконання робіт, крани не відповідають виконуваній роботі, відсутній належний контроль за експлуатацією крана, незагороджені будівельні майданчики, відсутні схеми стропування вантажів.

          Аналіз травматизму показує , що більшість травм спричинена падаючими вантажами та ураження від електричного струму при роботі поблизу ЛЕП.

VI.   Також отримують травми кранівники, стропальники та слюсарі і електрики по обслуговуванню і ремонту крана при недотриманні елементарних правил ОП при обслуговуванні і ремонті крана.

            Для попередження травматизму необхідно виконувати такі правила:

  • не працювати несправним інструментом;
  • не проводити роботи з обслуговування чи ремонту при працюючому двигуні;
  • на кермо крана вивішувати табличку: “Двигун не вмикати. Працюють люди”;
  • не підкладати під виважені осі крана диски коліс, ящики, цеглу та інші ненадійні матеріали;
  • не піднімати важкі складальні одиниці фізичною силою;
  • не відсмоктувати пальне і антифриз  ротом;
  • не користуватися поблизу крана відкритим вогнем.

Завдання: вивчіть механізмдій машиніста для уникнення аварії та нещасних випадків.

Тема. Підготовка та організація робочого місця для роботи автокрана

I.    Першочергове значення для нормальної роботи автокранів має суворе дотримання встановлених правил безпечної експлуатації, порушення яких не тільки дезорганізує виробничий і технологічний процеси, але й може привести до нанесення матеріальних збитків і людських жертв.

            Машиністи автокранів, стропальники, слюсарі та електрики з ремонту й обслуговування кранів зобов‘язані суворо дотримуватися Правил будови та безпечної експлуатації вантажопідйомних машин та виробничих інструкцій для обслуговуючого персоналу. Працюючи на крані, потрібно також суворо дотримуватися проекту виконання робіт при будівельно-монтажних роботах та технологічних карт при вантажно-розвантажувальних роботах.

Примітка:  з проектом виконання робіт кранівника і стропальника знайомить особа, відповідальна за безпечне переміщення вантажів після прибуття крана на об‘єкт. Після цього вказана особа записує в маршрутному (дорожньому) листі своє прізвище, ім‘я та по батькові, номер свого посвідчення, а також персоналії стропальника (стропальників) , номер посвідчення, дату видачі  й розписується. Перевіривши встановлення крана, відповідальна особа повинна зробити відмітку у вахтовому журналі про те, що обслуговуючий персонал ознайомлений з проектом виконання робіт.

            II.   При роботі крана з вантажами повинні створюватися такі умови, щоб особи, які не мають відношення до виконання робіт не знаходилися в робочій зоні крана, яка визначається колом, що описує стріла в положенні максимального вильоту “плюс” половина найбільшого за габаритами вантажу. Під час роботи автокрана забороняється перебування людей поряд з платформою крана, а також їх вихід на неповоротну частину крана.

III.   Використовувати крани у більш важкому режимі роботи та при більших температурах навколишнього середовища, ніж вказано в паспорті забороняється. В рідкісних випадках, таке використання крана повинне погоджуватися із заводом-виробником і при обов‘язковому відповідному зменшенні вантажопідйомності крана.

Не допускається робота крана при швидкості вітру більше 15 м/с.

Примітка: перед початком роботи крана з гідроприводом при низьких температурах гідросистему крана підігрівають. Зледенінні штоків гідроциліндрів не допускається.  Забороняється надавати великої частоти обертання генераторам кранів з електроприводом, щоб уникнути “розносу” останнього і пробою ізоляції струмопровідників. Працювати при зниженій напрузі більше 15% також забороняється.

IV.   Крани можуть піднімати і переміщувати тільки ті вантажі, маса яких не перевищує вантажопідйомності крана. Також необхідно враховувати положення виносних опор і виліт стріли, щоб не виникло перевантаження крана. Крани обладнані грейфером, можуть переміщувати тільки ті сипкі вантажі, маса яких при заповненому грейфері не перевищує вказаної в паспорті.

         Використовувати кран для піднімання та переміщення людей забороняється. Стрілові крани, механізми підйому яких мають фрикційні, зубчасті або кулачкові муфти зчеплення, забороняється використовувати для переміщення розплавленого металу, отруйних і вибухових речовин, резервуарів, що знаходяться під тиском та газу.

V.     Кран і знімні вантажозахватні пристрої, які не пройшли технічного опосвідчення, встановленого Правилами, до роботи не допускається. Також не допускається робота крана, коли він знаходиться в ремонті.

            Пересувати кран з вантажем дозволяється лише тоді, коли це передбачено інструкцією з експлуатації крана при дотриманні вимог і обмежень, наведених у ній. Стріла крана при пересуванні з вантажем, як правило, повинна бути спрямована вздовж шляху. Поєднувати пересування крана з будь якими іншими операціями забороняється.

Завдання: запишіть в зошитівзаємозв‘язок пари “кран – люди”.

Тема. Принципові технологічні схеми при виконанні вантажно-розвантажувальних та будівельно-монтажних робіт

I.     Проект виконання робіт складає організація, яка будує, на основі норм і правил  прийнятих в будівництві (СНІП) і  затверджується  головним  інженером  підприємства.

Цей проект містить такі документи, складені на основі робочих креслень:

  • календарний план виконання робіт або сітковий графік;
  • погодинний транспортно-монтажний графік (у випадку монтажу конструкцій з транспортних засобів);
  • графік надходження на об‘єкт будівельних конструкцій, деталей, напівфабрикатів, основних матеріалів, обладнання ( або транспортно-монтажний графік постачання деталей, що використовуються з “коліс”);
  • графік руху робочої сили за професіями;
  • будівельний генеральний план зі схемами розміщення кранів, складування виробів, матеріалів;
  • графік роботи монтажних кранів та інших будівельних машин;
  • технологічні карти на основні види робіт, а на решту – схеми виконання робіт;
  • пояснювальну записку з обґрунтуванням прийнятих рішень.

II.   Особливо важливим документом при виконанні монтажних робіт є технологічні карти – вказівки зі спорудження окремих конструктивних частин будівлі (наприклад, фундаменту, каркасу будівлі тощо).

Технологічна карта містить комплекс інструктивних вказівок щодо раціональної організації та технології будівельного виробництва.

У технологічній карті на монтаж елементів наведені:

       –      схеми організації монтажних робіт і технологічні вказівки про послідовність та способи монтажу  

              елементів;

       –      графік виконання робіт із калькуляцією трудових виплат;

       –      таблиці потреб у збірних виробах, основних матеріалах, інвентарі, обладнанні;

       –       заходи з охорони праці;

       –       пояснювальна записка з обґрунтуванням прийнятих рішень.

III.  Важливим документом кожного об‘єкта, що будується, є журнал робіт – книга, що пронумерована, прошнурована та скріплена печаткою. Цей журнал призначений для щоденного занесення усіх даних про виконані за зміну роботи з точною вказівкою координат цих робіт. Журнал веде виконроб (майстер) та подає його державній комісії, що приймає закінчений об‘єкт.

Завдання: повторіть вивчений матеріал і підготуйтеся до підсумкової контрольної роботи

Тема. Підсумкова контрольна робота

Початковий рівень (3 бали)

Оберіть правильний варіант відповіді.

  1. Скільки виносних опор встановлено на крані?

а) три;

б) чотири;

в) п’ять.

  1. Яка з нижче наведених моделей крана є гідравлічною?

а) КС-2561Д;

б) КС-3571;

в) КС-3561.

  1. Які гальма не застосовують на крановій установці?

а) дискові;

б) стрічкові;

в) колодочні.

Середній рівень (3 бали)

  1. Для чого здійснюють вибраковку канатів?
  2. Коли проводять ТО-1 і ТО-2?
  3. Коли проводять аварійну зупинку крана?

Достатній рівень (3 бали)

  1. Опишіть будову крана з гідравлічним приводом.
  2. Дайте характеристику індексації крана КС-2561Д.
  3. Опишіть технологічні схеми навантаження та розвантаження будівельних вантажів.

Високий рівень (3 бали)

  1. Опишіть механізми керування краном з механічним та гідравлічним приводом.

Коментарі закриті.

Профтехосвіта

АДРЕСА ЛІЦЕЮ:
80316 м. Рава-Руська,
вул. 1-го Листопада, 6
Тел: 43-149
Email: rrlicey@ukr.net