Профтехосвіта
  • slides
  • slides
  • slides
  • slides

Виконання ремонтних робіт рульового механізму та гальмівної системи

Гр. №33 Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, водій автотранспортних засобів категорії «С»

Тема уроку: Виконання ремонтних робіт рульового механізму та гальмівної системи.

Пояснення прийомів виконання завдання: (розбирання та складання рульового механізму автомобіля ВАЗ-2101)

Інструкційна карта за посиланням:https://drive.google.com/file/d/1_6cEddA5zBdUm8mFhTSnmnyznFAbbNpK/view?usp=sharing

1. Від’єднуємо мінусову клему акумуляторної батареї, щоб при роботі з рульовим колесом випадково не ввімкнути звуковий сигнал.

 2. Торцевим ключем «на 24» відвертаємо гайку кріплення керма.

3. Знімаємо рульове колесо.

4. Рульове колесо встановлюється на вал тільки в одному положенні. На верхній шліцьовій частині рульового валу є здвоєні виступи, а в шліцьовому отворі маточини рульового колеса – подвоєний паз.

5. Знизу автомобіля торцевим ключем «на 13» відвертаємо болт для стягнення муфти на нижньому кінці рульового валу.

6. У салоні під педальним вузлом відгинаємо килимок і теплоізоляцію, хрестоподібною викруткою відвертаємо три гвинта-саморіза кріплення ущільнення рульового валу.

7. Зрушуємо його вгору по валу.

 8. Торцевим ключем «на 10» відвертаємо два зрізних болта кріплення кронштейна рульового валу.

9. Якщо у болтів зірвані головки під ключ, то зубилом послаблюємо затягування.

10. Торцевим ключем «на 10» відвертаємо дві гайки кріплення кронштейна керма.

11. Знімаємо його разом з рульовим валом.

12. Ключем “на 10» послаблюємо затягування муфти і, повернувши ключ запалення в положення «0» або «I» (щоб відключити блокування валу), виймаємо вал з кронштейна.

 13. На валу профрезеровано паз для запірного стержня протиугінного пристрою.

14. Конструкція кронштейна дозволяє компенсувати неспіввісність валу черв’яка і рульового вала у вертикальній площині.

15. Шліцьове з’єднання валу рульового управління має здвоєні западини

16. На валу черв’яка є здвоєні виступи.

 17. Двома ключами «на 17» відвертаємо три гайки кріплення рульового механізму на лівому лонжероні кузова.

 18. Виймаємо рульовий механізм вниз разом з болтами кріплення і регулювальними шайбами.

19. Ключем “на 30» відвертаємо гайку кріплення сошки.

 20. Спеціальним знімачем стягуємо сошку з валу.

 21. Ставимо вал сошки на дерев’яний брусок. Важким молотком (кувалдою) тиснемо вниз на один упор сошки, а по другому різко б’ємо іншим молотком.

22. Сошка встановлюється на вал тільки в одному положенні: у її шліцьовому з’єднанні є здвоєні западини, а на валу – здвоєні виступи.

 23. Складання деталей рульового механізму виконуємо в зворотній послідовності до розбирання.

Основні несправності рульового керування за посиланням:https://drive.google.com/file/d/103r73ShFMutLufU4DfWQUVCmb28QxbVa/view?usp=sharing

Для попередження нещасних випадків під час проведення розбирально-складальних робіт механізмів рульового керування зосереджуємо увагу учнів на обов’язковому дотримуванні правил безпеки праці:

1. На робочих місцях мають забезпечуватися безпечні умови для проведення розбирання та складання механізмів рульового керування. Обладнання, інструменти та пристрої мають відповідати характеру виконуваних робіт й унеможливлювати травматизм.

2. Спецодяг повинен бути підібраний за розміром і ростом, справний, акуратно заправлений, а манжети по низу рукавів застібнуті.

3. Утримувати робочі місця в чистоті, необхідні інструменти розміщувати в порядку, зручному для використання.

4. Користуватися тільки справним інструментом і за прямим призначенням. Для відкручування і закручування гвинтів та гайок підбирати ключі необхідних розмірів.

5. Руки не повинні бути мокрими або замасленими, щоб інструмент не вислизнув, а навчальні посібники не забруднювались.

6. Підтягуючи кріпильні деталі, стежити щоб рука, яка обертає ключ, не поранилась об гострі краї сусідніх деталей.

7. Бойки молотків і вибивачів повинні бути з м’якшого металу, ніж деталь, яку вибивають.

8. Гострі інструменти брати за неробочу частину, а подаючи такий інструмент іншому, тримати його обережно, робочою частиною до себе.

9. Для відгвинчування туго затягнутих гайок чи гвинтів, або затягування їх до відказу, користуйтесь торцевими ключами, прикладаючи значні зусилля.

10. Розбирати і складати агрегат слід обережно, щоб не пошкодити регулювальних прокладок.

11. Приступаючи до роботи із знімачами, перевірте відсутність тріщин у деталях, пошкоджень різьби гвинта, справність лапок тяги. Встановлюйте знімач так, щоб силовий гвинт розмістився співвісно до деталі і всі його лапки надійно захватили її.

12. Очищувати окремі деталі і механізми за допомогою щіток та технічних серветок. Використані технічні серветки зберігати в щільно закритих металевих ящиках.

13. Приміщення для проведення розбирально-складальних робіт повинне бути обладнане вентиляцією, там забороняється залишати використані замасляніобтирочні матеріали.

14. На робочих місцях повинна бути аптечка з медикаментами для надання першої медичної допомоги в разі отримання травми.

Забороняється: – розміщувати на краю робочого стола вузли, деталі та інструменти, так як їх падіння може призвести до нещасного випадку, а сам інструмент і деталі пошкодитись; – користуватись несправним інструментом та приладами, відкручувати та закручувати гайки і гвинти ключами, що не відповідають їх розміру; – працювати викруткою у якої погнутий стержень, вона може зірватись з головки гвинта; – розбирати та складати механізм рульового керування у підвішеному стані. Після закінчення розбирання та складання механізмів рульового керування прибрати робоче місце, протерти інструменти та пристосування і скласти їх в інструментальні ящики. Використані технічні серветки скласти в спеціально відведені, щільно закриті металеві ящики. Старанно вимити руки теплою водою з милом.

Ремонт гальмівної системи

Перед виконаннямремонтнихопераційвузлигальмівноїсистеми добре промиваютьсодовимрозчином і висушуютьстисненимповітрям.

Гальмівнімеханізми колес підлягають ремонту при витокугальмівноїрідиниізциліндрів в результатізношенняробочоїповерхніциліндра, манжет, поршнів, при замінізношених накладок або колодок.

Гальмівний барабан відчищаютьвідбруду, іржі і зачищаютьзабоїни. Барабан замінюють, якщо на йогоробочійповерхніутвориласьтріщиниабовіндеформований, абойогоробочіповерхнізносились на стільки, що в разійогорозточкидіаметрробочоїповерхні буде більше 383 мм. Мілкізадирки, подряпини на робочійповерхні барабана знищуютьдрібнозернистоюшліфувальноюшкуркою. Якщо барабан маєбиттябільше 0,3 мм, а такожглибокі риски і задирки то щільноприжимаютьфланець барабана до маточини за допомогоюгайоккріплення колес, повернувши їхзворотною стороною на шпильки, і, базуючись на зовнішні обойми підшипників, розточують барабан до зникнення рисок і задирок. Биттяпіслярозточування повинно бути не більше 0,2 мм. Биттяперевіряютьвідноснокілецьпідшипників з накрученими гайками. Діаметррозточеного барабана повинен збільшитися не більшеніж на 3 мм тобтоповен бути не більше 383 мм.

Коліснийциліндргальма. Зняття. Коліснийциліндргальмазнімають в такому порядку: знімають колесо, гальмівний барабан; розводятьгальмівні колодки, знявшистягуючуїх пружину, від’єднують муфту і гальмівний трубопроводу в гальмівногоциліндраабо шланг; знімаютьциліндр з гальмівного щита.

Розбирання. Порядок розбиранняколісногоциліндра: знімаютьгумовіковпаки з кінцівгальмівногоциліндра; виймаютьпоршні, манжети, опірні чашки з пружиною; знімаютьгумовіковпаки з поршнів; викручуютьперепускний клапан ізциліндра; промиваютьдеталігальмівногоциліндра в чистому спиртіабо в гальмівнійрідині.

Перевірка і ремонт деталей. Кліснийциліндрпромивають в спирті і протирають чистою серветкою. Якщо на робочійповерхніциліндра є корозія, подряпини, задиркиабодіаметрциліндрапередньогогальмівногомеханізмузношенийбільше 35,08 мм, то циліндрзаміняютьабохонінгуютьйого до діаметра не більше 35,12 мм. Для циліндразадньогогальмівногоциліндрарозміривідповідно 35,08 і 38,12 мм. Післяхонінгуванняставлятьновіманжети. Якщо ж дефект не усунувсяабо є підтіканнярідиниіззварногоциліндра, то циліндррозточують, а потімхонінгуютьпіремонтнийрозмір. При цьомувстановлюютьпоршні, манжети ремонтного розміру.

Поршень колісногоциліндра не повинен матикорозії, задирокабозношення. При зношуванні поршня передньогогальмівногомеханізму до діаметра 34,85 мм, а поршня задньогогальмівногомеханізму до діаметру 37,85 мм, а також при наявностізадирок і корозії поршень заміняють.

Манжета циліндра повинна бути еластичною з гостроюробочоюкромкою без дефектів, а їїдіаметр повинен бути не меншеніж на 0,6 мм більшедіаметрациліндра, в який вона встановлюється.

Пружина не повинна матикорозії. Піднавантаженням в (12+ – 1 ) Н пружина повинна зжиматися до висоти 25 мм.

Розпірні чашки манжет не повинніматиум’ятин і забоїв. При встановленні в циліндр вони повиннірівномірноприлягатиущільнювальним кромкам манжет, не доторкаючисьїхденця.

Перепускний клапан повинен матихорошуповерхнюущільнюючого корпусу, а повздовжні і поперечні отвори бути чистими.

Збирання і дослідження перед збираннямвсідеталіколіснихциліндрівпросувають в чистому спиртіабогальмівнійрідині і обдуваютьстиснутимповітрям. Манжети і робочуповерхнюциліндразмащуютькасторовим маслом ГОСТ 6757 – 73 абогальмівноюрідиною. Температура касторового масла і гальмівноїрідини не повинна бути вище +15 град. С .

Зборкуколісногоциліндрагальмровдять в такійпослідовності: підзбируютьзворотну пружину з розпірними чашками; надівають на поршнізахиснігумовіковпаки; встановлюютьколіснийциліндр пружину з чашками, манжети, поршні з ковпаками; надіваютьгумовіковпаки на кінціциліндрів; вкручуютьперепускний клапан; випробовуютьциліндр на герметичність; для цьогоциліндрзанурюють в спирт і подають в різьбовийотвірповітряпідтиском 40 – 60 кПа. При відкрученому перепускному клапаніповітря повинно енергійновиходитиізйогоотвору. При закрученомуклапанівиходуповітря не повинно бути. Надіваютьгумовийковпачок на перепускний клапан.

Встановлення. Вставляютьколіснийциліндр в отвір на щитігальма. Закріпляютьйого на щитігальмадвома болтами і пружинними шайбами. Вкручують муфту або шланг з новимимідними прокладками в коліснийциліндр. Приєднуютьтрубопровід до муфти. Встановлюютьстяжну пружину колодок.

Колодки гальм. Колодки передніх і задніхгальмівнихмеханізміввідрізняютьсятільки шириною накладок. Колодки передніхгальмівнихмеханізмівмають ширину 80 мм, а задніх – 100.

Порядок зняття. Знімають колесо і гальмівний барабан, стяжніпружини колодок; відкручують гайки опорнихпальців колодок, притримуючипальцівідпровертання; знімаютьопорніпальці, ексцентрики, пластину опорнихпальців, колодки.

Перевіряють кривизну накладок шаблоном радіусом 189,80 мм. ДопускаєтьсяПросвіт не більше 0,30 мм. Відхиленнявідокружності і нерівномірнезношеннявиправляютьшліфуванням. Накладки заміняють при втопленні заклепок всередину накладки менше 0,5 мм. При заміні накладок висвердлюютьабозрубують заклепки накладок. Перевіряють стан отворівпідопорнийпалець. Отвір не повинен бути еліпсним і діаметромбільше 28,3 мм. При необхідностізаварюютьотвір і розточують до діаметра 28 + 0,045 мм. Перевіряють шаблоном кривизну обода колодки. При радіусі шаблона 182 мм щуп 0,3 мм між шаблоном і ободом колодки не повинен проходити.

Перевіряють стан поверхнігальмівного барабана. Якщозбільшеннявнутрішньогодіаметра барабана менше 1,5 мм по зрівняннюзістандартнимрозміром, то встановлюютьстандартні накладки. Якщодіаметр на 1,5 – 3,0 мм перевищуєстандартнийрозмір, то застосовують накладки ремонтного розміруабовстановлюють прокладки між ободом колодки і накладкоютовщиною 0,8 – 1,5 мм. Встановлюютьновуфрикційну накладку на колодку і, починаючи з середніхотворівприкріплюютьїї до обода. Перевіряють зазор між ободом колодки і накладкою. Накладка повинн7а щільноприжиматися до обода, щуп 0,25 не повинен проходитиміж ними на глибинубільше 20 мм. По ширині накладка не повинна виступати за обід колодки. На кінцях накладки повинні бути скоси довжиною 8 – 14 мм. Відшліфовують накладки так, щобїхдіаметрбув на 0,2 – 0,4 мм меншедіаметра барабана.

Встановлення .встановлюютьгальмівні колодки на щит міжнаправляючою скобою і їїпластинчасту пружину. Надіваютьнижнікінці колодок на опорніпальці, перед цимїх з основнимилатуннимиексцентриками і пластиною. Верхнікінці колодок вставляють у прорізіупорнихстержнів в поршнях. Встановлюютьопорніпальціміткамивсередину і притримуючиїхспеціальнимключем, закручують гайки з пружинними шайбами, встановлюютьстяжну пружину гальмівних колодок. Повертаютьрегулювальніексцентрики, щоботриматимаксимальний зазор для встановленнягальмівного барабана. Встановлюють барабан на маточину, вкручують три гвинти. Встановлюють колеса. Проводятьповнерегулюваннягальм. Прокачуютьгальмівну систему післяспрацюваннягальмповторюютьрегулювання зазору між накладками і гальмівними барабанами.

Головнийгальмівнийциліндр. Найбільшвірогідними неполадками головного гальмівногоциліндраможуть бути: зношення манжет, гумовихущільнювальнихкільцю, поршнів, головок поршнів, задирки і зношенняробочоїповерхніпервинного і вторинногокартерів.

Зняття. Від’єднуютьвід головного циліндра шланги і виливаютьрідину в чисту посудину. Від’єднуютьвідз’єднувальних муфт дві трубки, якійдутьвід головного циліндра. Заглушають трубки ковпачкамивідклапанів прокачки. Від’єднуютьдротивідвмикача сигналу “стоп”. Від’єднують шток головного циліндравідгальмівноїпедалі. Від’єднуютьгальмівнийциліндрвід кронштейна педалей, а підтримуючий кронштейн спочаткувідланжнрона рами, потімвідциліндра.

При розбиранні головного гальмівногоциліндравикористовуютьлещата. Зажимаютьголовнийциліндр в лещата за фланцевічастиникартерів, щоб не порушитиробочіповерхні.

Розбирання. Очищаютьзовнішнюповерхнюциліндрів. Від’єднують муфти з мідними прокладками. Виливаютьізциліндрарідину, а потім, натиснувшидекількаразів на поршень, зливають в посудину залишкигальмівноїрідини. Відкручують два штуцера підводурідиниіз бачка головного циліндра і виймаютьклапани 1 надлишковоготиску з пружинами (див рис 3) за посиланням: https://drive.google.com/file/d/16yfRiGEL8tQugpkRUAje1xp4qLdwBW0V/view?usp=sharing.

Знімаютьзахиснийгумовийчохол з корпусу циліндра і виймаютьштовхач поршня головного циліндра. Відкручують два болти, з’єднуючікорпуси головного циліндразнімають з вторинного корпуса гумовіущільнюючікільця, виймаютьзворотну пружину 4 первинного поршня.

Встановлюютьвторинний корпус головного циліндра в лещата як показано на рисунку 11, і відкручуютьупорний болт вторинногопоршня .виймаютьвторинний поршень 3 рис 3 з зворотною пружиною знімаютьущільнюючу манжету з головки поршня і гумовікільця з поршня. Встановлюютьпервинний корпус головного циліндра в лещата, викручуютьупорний болт, виймають поршень, знімаютьущільнюючу манжету з головки поршня і гумовекільце з поршня. Впресовуютьупорністержніізпоршнів за допомогоюзасобувказаного на мал. 12. Виймаютьущільнюючекільце 7 (див рис 3)за посиланням: https://drive.google.com/file/d/16yfRiGEL8tQugpkRUAje1xp4qLdwBW0V/view?usp=sharing  на головки поршня. При дефектах на робочихповерхняхциліндрівабоодносторонніхзношенняхїхзаміняютьновими. Гумовіманжети, ущільнюючікільцязаміняютьновими при кожному розбиранні головного циліндра.

Ремонт деталей. Промиваютьвсідеталі головного циліндра в спиртіабочистійгальмівнійрідині і протирають.

Картери головного циліндра. Перевіряють, чи нема подряпин, рисок, корозії на робочихповерхнях. Якщо на поверхнях є подряпини, корозія і зношування, циліндрхонінгують до діаметра не більше 32,12 мм. В цьомувипадкувстановлюютьновіманжетиномінальногорозміру. Якщохонінгуванням не вдаєтьсявивестидефекти з робочоїповерхніциліндра, то циліндррозточують, а потімхонінгують до ремонтного розміру, встановлюютьвідповідногорозмірупоршні, головки поршнівманжети.

Поршні і головки поршнів головного циліндра. перевіряють на наявністьподряпин, зношування, задирок, вм’ятин на торцевихповерхнях в місцяхвстановлення торцевого ущільнювача. При встановленнізношенихпоршнів і головок в зношенні корпуса забезпечуютьміж ними діаметральний зазор не більше 0,2 мм, щобгарантуватинадійну роботу ущільнювальнихелементів .

Манжети, ущільнювальнихкілецьповинні бути еластичними, з гострими кромками, без із’янів, а діаметрробочих кромок повинен відповідатирозмірам ,вказаним в додатку 2.

Клапанинадлишковоготискуповинні бути еластичні, без із’янів на внутрішній і зовнішнійповерхніповерхнях, внутрішні кромки отвору клапана щільноприжимаються до сферичноїповерхніпластини.

Збирання. Перед збираннямвсідеталіпромивають в чистому спиртіабо в гальмівнійрідині і обдуваютьстисненимповітрям. Манжети, поршні, головки і робочіповерхнікорпусівзмазують тонким шаром касторового масла. При йоговідсутностігальмівноюрідиною “Роса”, “Томь” або “Нева”. Зборкупроводять в наступному порядку.


Коментарі закриті.

Профтехосвіта

АДРЕСА ЛІЦЕЮ:
80316 м. Рава-Руська,
вул. 1-го Листопада, 6
Тел: 43-149
Email: rrlicey@ukr.net