Профтехосвіта
  • slides
  • slides
  • slides
  • slides

Ділимось досвідом роботи

 

                                                                                                               «Погоджено»

                                                                        Ст. майстер __________      П.П. Важоха

Тема: Розбирання і складання кривошипно-шатунного механізму.

Мета заняття: Вивчити будову й принцип дії кривошипно-шатунного механізму; навчитись розбирати і складати кривошипно-шатунний механізм; ознайомитись з конструктивними особливостями будови його деталей, з’єднаннями і взаємодіями їх у процесі роботи двигуна.

Матеріальне забезпечення: Двигун автомобіля ЗІЛ-130 або ЗМЗ-53, який встановлений на стенді зі знятими головками блока й піддоном картера; деталі кривошипно-шатунного механізму двигунів ЗІЛ-130, ЗМЗ-53 та інших марок; відповідна література.

Інструменти, обладнання і пристрої: Ключі коловоротні-12,14,17,19 мм, торцеві-15,17,19 мм; викрутка; молоток 0,5 кг; пристрій для знімання поршневих кілець; пристрій для стискання поршневих кілець; щуп-стрічка (товщиною 0,08 мм, шириною 10 мм і довжиною не менше 250 мм) із сталі; динамометр; спеціальні круглогубці; мідна вибивка з наконечником діаметром 47 мм для поршневих пальців.

Вказівки до роботи: Розбирати і складати корінні, шатунні підшипники треба обережно, щоб не пожувати поверхні вкладишів, шатунних і корінних шийок колінчастого вала й дзеркало циліндра.

Хід заняття.

І.  Організаційний момент.

  • Відмітити відсутніх
  • Перевірка наявності спецодягу
  • Призначення чергових

ІІ.  Актуалізація опорних знань

Дати відповіді на питання:

  1. Перечислити деталі кривошипно-шатунного механізму.
  2. В якій послідовності розбирають кривошипно-шатунний механізм?
  3. Для чого поршень в циліндрі встановлюють із зазором і що може статися, якщо цей зазор буде порушено?
  4. Чим відрізняються канавки компресійних кілець від канавок оливознімних кілець?
  5. У якого кільця повинен бути зазор в замку більший: у верхнього чи нижнього і чому?
  6. Для чого підігрівають поршень перед з’єднанням його із шатуном?
  7. Для чого поршневий палець виготовляють у вигляді пустотілої трубки?
  8. Чому стопорне кільце утримується у кільцевій канавці напливу?
  9. Як утримуються від прокручування вкладиші в нижній головці шатуна?
  10. Яке призначення каналів, що проходять від корінної до шатунної шийок в колінчастому валу?
  11. Для чого наносяться позначки на кришках підшипників колінчастого вала?
  12. Яка послідовність складання кривошипно-шатунного механізму?

 

ІІІ. Формування вмінь та навичок.

  1. Вступний інструктаж по ТБ.
  • Пояснення як проводиться розбирання КШМ.
  • Наголосити на особливо небезпечних моментах при розбиранні КШМ.
  • Правила техніки безпеки при проведенні розбирання КШМ.

 

  1. Індивідуальний та поточний інструктаж.

Вийняти поршень першого циліндра у зборі з шатуном

  • Поверніть колінчастий вал так, щоб поршні першого й п’ятого циліндрів розмістились в НМТ.
  • Плоскогубцями розшплінтуйте гайки шатунних болтів першого й п’ятого шатунів.
  • Коловоротним або торцевим ключем із змінними головками відкрутіть гайки болтів.
  • Зніміть кришки нижньої головки шатуна першого циліндра, злегка постукуючи по ній молотком, зверніть увагу на мітки, які вказують на порядковий номер шатуна 3 і кришки його нижньої головки.
  • Вийміть із першого й п’ятого циліндрів шатуни в комплекті з поршнями.

Зняти колінчастий вал

  • Г — подібним ключем 19 мм і коловоротним ключем 19 мм викрутіть десять болтів кріплення кришок корінних підшипників, зніміть їх запірну шайбу зі стальними упорними кільцями.

Вийміть колінчастий вал разом з маховиком з корінних підшипників і зніміть з опорної шийки першого корінного підшипника передню й задню шайби опорного підшипника.

111

222333

Розібрати поршневу групу кривошипно-шатунного механізму.

  • Затисніть шатун в лещатах і плоскогубцями вийміть стопорне кільце із канавок поршня (Мал.1.6А), а потім за допомогою вибивки і молотка випресуйте поршневий палець.
  • Вставте поршень в лещата і затисніть днищем догори і за допомогою знімача зніміть кільце (Мал. 1.6Б). При зніманні оливознімного кільця використайте пристрій для зняття кільцевих дисків, а потім вручну вийміть розширювач.

Перевірити зазор між стінками гільз циліндрів і направляючою (спідняком) поршня.

Цей зазор повинен бути у двигунах ЗІЛ-130 і ЗМЗ-53 у межах — 0,03-0,05мм.

  • Затисніть гільзу в лещатах (Мал. 1.7), якщо вона витягнута із гнізда блоку циліндрів.
  • Розмістіть стрічку-щуп 2 (Мал. 1.7) повздовж гільз і вставте в її поршень 4 без поршневих кілець.
  • З’єднайте динамометр 3 з стрічкою-щупом і, утримуючи поршень, протягніть стрічку-щуп через зазор між поршнем і гільзою.
  • Якщо стрічка-щуп протягується із зусиллям — 35-45 Н, зазор між стінкою гільзи і направляючою (спідняком) поршня відповідає технічним умовам.

444555777

Заміряти зазор в замках поршневих кілець.

  • Поставте кільце (Мал. 1.8) в циліндрах так, щоб воно розміщувалось строго горизонтально на відстані 15-20 мм від кромки циліндра.
  • Візьміть щуп і підберіть товщину пластинок, щоб вона відповідала у двигуні ЗІЛ-130 зазору в замку компресійних кілець 0,25-0,6 мм, у ЗМЗ-53 — 0,3-0,5 мм, в замку оливознімних кілець двигуна ЗІЛ-130 — 0,5-0,9 мм, у ЗМЗ-53 — 0,3-1,0 мм. Зазор нормальний, щуп з набором пластинок відповідної товщини при легкому зусиллі проходить в замок. Якщо щуп проходить вільно — зазор великий, якщо з великим напруженням—недостатній.

Заміряти за допомогою щупа зазор кілець в канавці поршня

. 1. У двигуна ЗІЛ-130 (Мал. 1.9) він повинен бути: для компресійних кілець — 0,05-0,82 мм, для оливознімного — 0,025-0,062 мм.

Скласти поршень і шатун

  • Звірте порядкові номери поршня й шатуна, які повинні співпадати.
  • Шатун закріпіть в лещата, поршень нагрійте у водяній ванні до 75-80°С і встановіть на верхню головку шатуна так, щоб мітка на днищі поршня і напливу, яка виштампувана на шатуні для лівої групи циліндрів, була напрямлені вперед; наплив на шатуні для правої групи циліндрів — з направленням назад, а мітка на днищі поршня вперед.
  • З’єднайте поршень із шатуном пальцем, який повинен входити в отвір напливу і втулки верхньої головки шатуна плавно під дією великого пальця руки.
  • Розставте замки компресійних кілець по колу поршня на однаковій відстані один від одного.
  • Круглогубцями вставте стопорні кільця в канавки поршня.

Скласти кривошипно-шатунний механізм.

  • Встановіть на передню корінну шийку колінчастого вала задню опорну шайбу так, щоб бік з бабітом був обернений до щоки: вставте колінчастий вал у корінні підшипники блока циліндрів, змастивши перед цим корінні шийки вала тонким шаром автолу.
  • За позначками на кришках і гніздах корінних підшипників встановіть кришки на відповідні шийки колінчастого вала і коловоротним, а потім Г-подібним ключем 19 мм закріпіть їх на блоці болтами, підклавши під головки болтів заднього підшипника запірну пластину, а під інші — спеціальні шайби.
  • Зашплішуйте дротом у перехресному порядку болти 1, 2, 3,4,5 підшипників і молотком підігніть кінці запірної пластини до головок болтів заднього корінного підшипника.
  • Встановіть другу опорну шайбу підшипника на шийку колінчастого вала, а потім у звичайну опорну шайбу і напресуйте розподільну шестерню на колінчастий вал.
  • Встановіть на колінчастий вал оливовідбивач, змастіть блок солідолом і встановіть прокладку кришки розподільних шестерень; поставте на прокладку кришку з підсилювачем, рівномірно у перехресному порядку закрутіть гайку.
  • За допомогою пристрою вставте поршні з шатуном у відповідні циліндри, як показано на малюнку 1.9, щоб мітка, фрезерована на днищі поршня, була направлена вперед (для циліндрів лівої і правої групи).
  • Натискаючи на днище поршня дерев’яною оправою, перемістіть його вперед до упору нижньої головки шатуна в шатунну шийку; встановіть на місце кришки нижньої головки шатуна, затягніть гайки шатунних болтів.
  • Повертаючи колінчастий вал, перевірте легкість обертання його і плоскогубцями зашплінтуйте гайки болтів шатуна.

ІVАналіз виконаної роботи:

 

  • Характерні помилки при виконанні роботи
  • Шляхи усунення недоліків та уникнення помилок
  • Демонстрація кращих робіт

 

V.   Оцінення роботи з одночасною мотивацією оцінки

 

VI.  Повідомлення теми наступного заняття

 

VII.  Прибирання.


Напишіть відгук

Профтехосвіта

АДРЕСА ЛІЦЕЮ:
80316 м. Рава-Руська,
вул. 1-го Листопада, 6
Тел: 43-149
Email: rrlicey@ukr.net