Профтехосвіта
  • slides
  • slides
  • slides
  • slides

Зчеплення автомобіля

Спецтехнологія (Група №12, 13 )

Тема 3.1:  Зчеплення автомобіля

Зчеплення призначене для передачі обертального момента від двигуна до силової передачі автомобіля, тимчасового роз’єднання до силової передачі від двигуна при переключенні передач і для подальшого плавного з’єднання двигуна з силовою передачею. Крім того, механізм зчеплення захищає деталі механізмів силової передачі від спрацювання і поломки при навантаженнях. Зчеплення служить для короткочасного від’єднання двигуна від силової передачі і наступного плавного з’єднання їх, а також для запобігання від перевантажень двигуна і силової передачі. Зчеплення являє собою фрикційну муфту, в якій передача обертального моменту здійснюється за рахунок сили тертя між фрикційними накладками веденого диска і поверхнями тертя маховика і натискного диска. На автомобілі ЗИЛ-131 встановлено сухе, однодискове зчеплення, з периферійним розміщенням натискних пружин, з гасником обертальних коливань і механічним приводом вимикання зчеплення. Зчеплення постійно ввімкнуте.

Вільний хід педалі зчеплення забезпечує повноту включення зчеплення. Якщо вільного ходу немає, то зчеплення пробуксовує. При такій несправності обертальний момент від вала двигуна не повністю передається на ведучі колеса.

Із зростанням частоти обертання колінчастого вала при відпущеній педалі зчеплення автомобіль зовсім не рухається з місця або швидкість його збільшується дуже повільно, а у кабіні відчувається запах гару від фрикційних накладок веденого диску.

У процесі експлуатації вільний хід педалі зчеплення зменшується тому, що спрацьовуються фрикційні накладки веденого диску і натискний ведучий диск пружинами ближче притискається до маховика і в результаті зменшується зазор між підшипниками муфти вимикання і кінцями важелів вимкнення зчеплення і вільний хід педалі зчеплення.

Рис. 2. Зчеплення автомобіля ЗИЛ-131

https://drive.google.com/file/d/1xq2TqmX8-TgvaWKMrU59lAdKezBgnQ9y/view?usp=sharing

Зчеплення автомобіля ЗИЛ-131 включає в себе:

1. Ведучі деталі:

  • маховик 2;
  • кожух зчеплення 9;
  • натискний диск 3.

Кожух болтами кріпиться до маховика. Між кожухом і натискним диском розміщено 16 натискних пружин 7, пружини одним кінцем насаджено на виступи натискного диска, а другим – на виштамповані з внутрішнього боку кожуха буртики. За допомогою цих пружин натискний диск притискається до веденого диска і маховика. Натискний диск 3 за допомогою чотирьох пар пружинних пластин 4 жорстко з’єднується з кожухом зчеплення по колу і в радіальному напрямку. Таке кріплення забезпечує передавання обертального моменту і дає можливість натискному диску переміщатися між кожухом і маховиком в осьовому напрямку. Зчеплення має чотири важелі вимикання 16, які середньою частиною закріплено в чотирьох вилках. Вилки 18 кріпляться на кожусі за допомогою спеціальних сферичних гайок, притиснутих до кожуха пластинчастими пружинами, які дають можливість вилці коливатися разом із сферичною гайкою.

2. Ведені деталі:

  • ведений диск 26 з гасником обертальних коливань;
  • первинний вал 29 коробки передач.

Ведений диск має:

  • маточину з внутрішніми шліцами;
  • тонкий сталевий диск з радіальними розрізами;
  • дві фрикційні накладки із спресованого асбестового дрібняку;
  • гасника обертальних коливань.

3. Механізм вимикання зчеплення, який включає в себе:

  • чотири важеля вимикання зчеплення 16;
  • муфту вимикання зчеплення 12 з підшипником;
  • вилку вимикання зчепленя 15.

4. Механізм керування, який включає в себе:

  • педаль із зворотньою пружиною;
  • валик педалі, встановлений у латунних втулках кронштейна;
  • важіль валика;
  • тягу з регулювальною гайкою і пружиною.

Коментарі закриті.

Профтехосвіта

АДРЕСА ЛІЦЕЮ:
80316 м. Рава-Руська,
вул. 1-го Листопада, 6
Тел: 43-149
Email: rrlicey@ukr.net