Профтехосвіта
  • slides
  • slides
  • slides
  • slides

Коробка передач

Спецтехнологія (Група №12, 13 )

Тема 3.3: Коробка передач

Коробка передач призначена для зміни обертального моменту по величині і напрямку, а також тривалого від’єднання двигуна від трансмісії.

Рис. 5. Будова коробки передач автомобіля ЗИЛ-131 https://drive.google.com/file/d/1rTtBmbtNJdXG4kpaLZaDK5ARId0w_hwp/view?usp=sharing

На автомобілі ЗИЛ-131 встановлена механічна, триходова, п’ятиступінчаста коробка передач з синхронізаторами ввімкнення 2-3 і 4-5 передач і однією передачею заднього ходу. Коробка передач складається із:

  1. картера 7 коробки передач;
  2. кришки картера 18 з механізмом перемикання передач;
  3. первинного вала 13 з шестернею 15;
  4. проміжного вала 5 з шестернями 1, 2, 3, 4, 6, 40;
  5. вторинного вала 36 з шестернями і синхронізаторами:
  6. шестернею першої передачі і заднього ходу 32;
  7. шестернею другої передачі 30;
  8. шестернею третьої передачі 8;
  9. шестернею четвертої передачі 9.

Шестерня першої передачіі заднього ходу 32 установлена на веденому валі на шліцах. Шестерні 2, 3, 4 передачі встановлені на веденому валу вільно, на втулках. З’єднання (блокування) цих шестерень з веденим валом здійснюється за допомогою кареток 12 і 29 синхронізаторів.

Усі шестерні коробки передач косозубі і знаходяться у постійному зачепленні, крім шестерень першої передачі і заднього ходу. Шестерня першої передачі посаджена на веденому валі на шліцах, усі інші можуть вільно обертатися. На проміжному валі шестерня першої передачі виготовлена як одне ціле з валом, а всі інші – закріплені на шпонках.

Картер – це чавунна відливка, в якій на підшипниках встановлено три вала. Зліва і справа в картері є люки, закриті кришками 41. Вони призначені для встановлення коробки відбору потужності. Збоку картера розміщено маслозаливний (контрольний) і зливний отвір.

Первинний вал одним кінцем опирається на кульковий підшипник у виточці колінчастого вала, а другим кінцем встановлено в передній стінці картера на кульковому підшипнику. Фіксація вала здійснюється стопорним кільцем, встановленим у проточку на шийці вала, і стопорним кільцем, встановленим у проточку на зовнішній обоймі підшипника, а потім підшипник і вал закріплюються кришкою 14, в яку встановлено сальник.

Вторинний вал розміщено на одній осі з первинним. Переднім кінцем він опираєтьсч на роликовий підшипник у виточці первинного вала, а другим кінцем – на кульковий підшипник у задній стінці картера.

Проміжний вал коробки передач представляє собою циліндричний стержень виготовлений разом з циліндричною шестернею першої передачі, усі інші шестерні на валу закріплені на шпонках. Вал опирається в передній стінці картера на роликовий підшипник, а в задній стінці – на кульковий підшипник. Від осьових переміщень утримується стопорними кільцями, які встановлюються в проточках зовнішніх обойм обох підшипників і затягуються гайкою, яка нагвинчується на задній кінець вала.

6. двох синхронізаторів вмикання 2-3 і 4-5 передач, які в свою чергу складаються із:

  • каретки 12 і 29 з зубчастими вінцями;
  • конусних кілець 10;
  • сухарів 11 (фіксаторів);
  • блокувальних пальців.

Синхронізатори забезпучують безшумне і безударне ввімкнення передач шляхом вирівнювання частоти обертання елементів, що вмикаються, тим самим полегшують і прискорюють процес ввімкнення, що сприяє швидкому розгону автомобіля. Розміщуються на вторинному валу.

7. На окремій вісі встановлено блок шестерень заднього ходу.

Механізм перемикання коробки передач складається з:

  • трьох повзунків (стержнів);
  • вилок перемикання;
  • фіксаторів;
  • запобіжника випадкового ввімкнення заднього ходу;
  • замка;
  • важеля перемикання передач з допоміжним важелем.

Фіксатор – це кулька, навантажена пружиною, розміщена в каналі, що висвердлений у тілі кришки над повзунами. На повзунах є маси, які при повному ввімкненні передачі або в нейтральному положенні розміщуються проти каналу фіксатора. Під тиском пружини кулька входить в лиску повзуна і утримує його від довільного переміщення (довільного вмикання і вимикання передач). Щоб запобігти одночасному ввімкненню двох передач, механізм перемикання має замок. Замок коробки передач ЗИЛ-131 складається з чотирьох кульок і штіфта, розміщених у горизонтальному каналі кришки коробки передач.

У триходової коробки середній повзун має з двох боків по лисці і отвір, а крайні повзуни лиску з одного боку. У нейтральному положенні повзуни розміщені лисками проти каналу. Діаметри кульок і довжина штіфта підібрані так, що при переміщенні будь-якого повзуна кульки входять в лиски нерухомих повзунів і стопорять їх на корпус (кришку), таким чином запобігають ввімкненню двох передач.

Для мащення деталей коробки передач укартер заливають трансмісійне масло ТАП-15В 5,1 літра. Всі деталі коробки передач змащуються розбризкуванням масла, яке зуби шестерень забирають із масляної вани картера. Масло заливають через маслозаливний отвір, що розміщений збоку картера на висоті, яка відповідає нормальному рівню масла. Зливають масло через нижній отвір. Обидва отвори закривають різьбовими пробками.


Коментарі закриті.

Профтехосвіта

АДРЕСА ЛІЦЕЮ:
80316 м. Рава-Руська,
вул. 1-го Листопада, 6
Тел: 43-149
Email: rrlicey@ukr.net