Профтехосвіта
  • slides
  • slides
  • slides
  • slides

Карданна передача

Спецтехнологія (Група №12, 13 )

Тема3.5 : Карданна передача

Карданна передача призначена для передачі обертального моменту від коробки передач або роздавальної коробки до головної передачі автомобіля під кутом, що постійно змінюється.

Рис. 8. Будова карданної передачі автомобіля ЗИЛ-131 https://drive.google.com/file/d/1oSW7z3r6i29IvVqvje8TZh7RhYOWWXHZ/view?usp=sharing

Карданна передача автомобіля ЗИЛ-131 складається із чотирьох карданних валів, які мають однакову будову. Карданний вал складається із:

1. стальної пустотілої труби 4, до одного кінця якої приварена глуха вилка, а до другої – шліцева втулка 7;

2. двох карданних шарнірів:

  • простого;
  • універсального.

Простий шарнір складається із:

  • глухої вилки;
  • фланець-вилки;
  • хрестовини 2 з голчастими підшипниками.

Універсальний шарнір складається із:

  • ковзної вилки 3;
  • фланець-вилки 16;
  • хрестовини 2 з голчастими підшипниками 14.

Карданні вали призначені для передачі зусилля і можуть бути:

Кут передачі зусилля             Тип карданного шарніру

                               до 5°                                                        М’які

          до 25°                                     нерівних кутових швидкостей

                               до 40°                                       рівних кутових швидкостей

Щоб передати обертання під невеликим кутом, застосовують м’які карданні шарніри. На сучасних автомобілях широкого застосування набула подвійна карданна передача, яка передає обертання під значним кутом (до 25°) нахилу валів.

У сучасних карданних передачах застосовують жорсткі кардани. Такий карданний шарнір складається з двох вилок і хрестовин. Шипи хрестовини входять в отвори вушок вилок і закріплені в отворах на голчастих підшипниках. Голчастий підшипник складається із стального стакана і набору тонких роликів-голок. Стакан із середини ущільнений сальником, який затримує масло в підшипнику. Для мащення підшипників на хрестовині є маслянка, а в шипах – канали. Щоб стакан підшипника не вийшов з отвору, його закріплюють кришкою з гвинтами.

Рис. 9. Карданний шарнір

https://drive.google.com/file/d/1MJQTLAmW2WzMOY3QmSn6mlPJ_rc4BHZV/view?usp=sharing

Карданна передача до ведучих мостів складається з карданного вала і шарнірів. Карданні шарніри забезпечують передавання обертального моменту між валами, осі яких перетинаються під змінними кутами. У трансмісії автомобілів застосовують жорсткі шарніри неоднакових і однакових кутових швидкостей.

Карданний шарнір неоднакових кутових швидкостей складається з жорстких деталей:

  • ведучої 1 і веденої 4 вилок;
  • хрестовини 2, на шипи якої насаджено голчасті підшипники 3.

Обертальний момент передається від вилки 1 до вилки 4 через хрестовину. За такої конструкції й рівномірного обертання вилки ведучого вала кутова швидкість веденої вилки змінюватиметься двічі за кожний оберт: збільшуючись чи зменшуючись. Тому такий шарнір називають шарніром неоднакових кутових швидкостей. Щоб усунути нерівномірність обертання веденого вала в карданній передачі застосовують два шарніри неоднакових кутових швидкостей, розташованих на кінцях карданного вала. Тоді нерівномірність обертання, що виникає в першому ведучому шарнірі, компенсується нерівномірністю обертання другого шарніра, й ведений вал передачі обертається рівномірно з кутовою швидкістю ведучого вала. Така карданна передача називається подвійною. Для передачі рівномірного обертання через карданний вал треба виконати такі умови: при складанні карданного вала вилка, яка приварена до труби вала і ковзна вилка повинні бути в одній площині, при цьому мітки на шліцевій втулці, що приварена до труби і ковзній втулці повинні співпадати. У приводі передніх керованих і ведучих коліс автомобілів підвищеної прохідності застосовують шарніри однакових кутових швидкостей: кулькові і кулачкові.

Рис. 10. Кулькові та кулачкові шарніри

https://drive.google.com/file/d/1kJhIOn64rY0K08cqm1wEunUu4P1Fnda_/view?usp=sharing

У приводі переднього моста автомобіля ЗИЛ-131 застосовують кулькові шарніри. Кульковий карданний шарнір складається із:

  • двох фасонних кулачків 5 з овальними канавками;
  • чотирьох ведучих кульок 7 закладених у фасонні кулачки;
  • центральної кульки 6.

Для центрування вилок використовують западини, на їхніх внутрішніх торця встановлюється центральна кулька. Під час передавання обертального моменту ведучі кульки розташовуються незалежно від кутових переміщень вилок у їхніх овальних канавках у площині, яка поділяє кут між осями навпіл у результаті обидві вилки обертаються з однаковою кутовою швидкістю, незалежно від повороту передніх керованих коліс.


Коментарі закриті.

Профтехосвіта

АДРЕСА ЛІЦЕЮ:
80316 м. Рава-Руська,
вул. 1-го Листопада, 6
Тел: 43-149
Email: rrlicey@ukr.net