Профтехосвіта
  • slides
  • slides
  • slides
  • slides

Жити у злагоді з природою

В обласному конкурсі на кращий сценарій виховної години взяла участь робота викладача хімії Хомін Ольги Петрівни.

 

Тема: Жити у злагоді з природою

Мета: виховувати нову свідомість – екологічну, розкрити знання учнів про екологічний гуманізм; виховувати в учнів любов до природи, дбайливе ставлення до неї.

Обладнання: плакати з темою та девізом, загадковими об’явами, запитаннями конкурсу.

Хід заходу

Гасло: Людство може і мусить оберігати природу. Любімо, бережімо природу – вічне  джерело нашого життя і творчості. Вона нам стократ більше віддасть, ніж ми їй можемо дати.

Вступне слово викладача: Природа землі унікальна і неповторна. Кожен її куточок прекрасний по-своєму. Весною нам дарують духмяний аромат, розквітлі сади, а влітку лісові поляни  щедро пригортають запашними ягодами. Білокорі березові гаї і величаві бори зустрічають пташиним співом,  наповняють грибами наші кошики. Наша земля щедра і привітна, проте останнім часом їй доводиться важко. Люди забруднюють річки  і моря, по ріділи ліси, забруднені ґрунти, а повітря насичене отруйними газами. Але ще пізно все вернути, щоб допомогти природі, потрібно багато про неї знати. Ще ніколи люди так не тривожилися  за наш спільний дім. Попередні  покоління вели себе як  підкорювачі Природи. До недавнього часу люди вважали, що користувалися спадщиною предків, а насправді брали у борг у потомків. Безслідно  зникли сотні тисяч видів рослин.

Читець 1: Дивлюсь я на небо,

Тай думку гадаю,

Що ми після себе на світі лишаєм?

Ліси наші в’януть, нема більше рік,

Пташки покидають край рідний на вік.

Нечисте повітря, у ґрунті нітрати,

І слово «Чорнобиль» нам страшно згадати!

І щоби на світі не сталось біди, –

Шануймо природу усюди й завжди.

Читець 2: Людино, схаменися!

Може досить?

Чи до душу нам річки каламуть?

Адже отруту править хімія завзято.

Чи може, смак картоплі додадуть нітриди, ангідриди і нітрати?

Що ж це сталося з нами, люди?

Якщо так, то нічого не буде!

Ні річок, ні гаїв, ні криниць,

Ні комах, ані звірів, ні птиць!

Ані квітів, ні трав, ні повітря,

Ні людей, хоч тепер вже повірте!

Зупинімось – останній є шанс,

Огляньмось – благаємо вас!

Все задумано мудро в природі

Жити всьому у мирі і згоді.

Викладач: Народ від безвиході уже і вірші складає, і легенди, а які відомі приказки, що вчать берегти природу знаєте ви?

– Річка хай куди хоче тече,

Пташеняті підставим плече.

–  Як зрубаємо дерево – вмить

Поспішаймо хоч два посадить.

– Як асфальт – то не через калину,

Джерельце хай не знає зупину.

– Полюбімо природу палко,

Не топчімо ногами фіалку.

Читець 3: Як розоремо світ оцей вщерть,

Вирок нам без війни буде – смерть.

Зупинімось, останній є шанс,

Ця планета не тільки для нас!

«Люди, будьте ж людьми !»

Викладач: Вирублено  половина всіх лісів. Гинуть моря і малі ріки. А скільки навкруги слідів нерозумної діяльності людини? Ерозія ґрунту, кислотний дощ, озонові діри. Тому прийшов час одуматися. Мільйони друзів природи в усіх куточках планети об’єдналися сьогодні в рішенні відстояти життя на планеті. Символом охорони довкілля  стало слово «Екологія». І учні нашої групи провели дослідницьку роботу в даному напрямку та хочуть поділитись її результатами з вами.

Учень 1: Екологія – наші взаємовідносини з природою – починаються  з кожного з нас. Письменник і льотчик Антуан де Сент-Екзюпері говорив: «Є таке тверде правило, встав в ранці, вмився, привів себе до порядку – і зразу ж приведи до порядку свою планету». Але цього тепер мало. Поважайте закони природи – основні закони існування всього живого на землі.

Учень 2:  Із історії охорони довкілля. Ще люди античного світу помічали,  що експлуатація  природних багатств  несе не тільки блага, але й певні втрати. Знайдено ряд документів, які були прийняті в Єгипті, Київській Русі, в яких були спроби обмежити розхід природних біологічних запасів. Розвиток землеробства в Європі супроводжувався  інтенсивною виробкою лісів і випалюванням, а це приводило до погіршення кліматичних умов і зникненню багатьох тварин. Тому Петро Iз особливою строгістю і рішучістю підписував міри по збереженню лісів. За викидання  сміття у води Неви, солдатів відправляли у заслання. А офіцерів штрафували.

Учень 3: В умовах загрозливого знищення природних багатств і зменшення дичини в лісах і степах, риби в озерах і ріках в 19 столітті в країнах Західної Європи і в Америці виникло бажання зберегти в інтересах науки окремі кусочки натуральної природи. Американцям належить ідея утворення національних парків. Перший  такий парк був створений в 1868р  в Каліфорнії.

Викладач: А тепер поговоримо про кислотні дощі, озонові діри, ерозію ґрунтів. Надаємо слово учням, які підготували повідомлення.

Учень 4: Кислотні дощі. Термін “кислотний дощ” з’явився в середині ХІХ ст., коли британські вчені помітили, що забруднення повітря в промислово розвиненій центральній Англії призвело до випадіння більш кислих, ніж звичайно, дощів. Але тільки в другій половині ХХ ст. стало зрозуміло, що кислотні дощі несуть у собі загрозу навколишньому середовищі. Прийнято вважати дощ кислотним, якщо його рН нижчий від 5,0. У сучасному промисловому світі надлишкова кислотність дощу зумовлена в основному наявністю двох речовин:

Оксиди сульфуру. Ці сполуки потрапляють до атмосфери природним шляхом підчас виверження вулканів, але значна їх частина утворюється  ся в результаті спалювання природного палива – вугілля, нафти, які містять незначну кількість сірки.

Оксиди нітрогену . За досить високої температури азот, що міститься в повітрі, з’єднується з киснем з утворенням оксидів нітрогену. Це може відбутися підчас розряду блискавки, але основна частина оксидів утворюється внаслідок спалювання бензину у двигунах внутрішнього згорання або вугілля.

Учень 5: Розщеплюються у дощових каплях, оксиди утворюють сульфуровмісні та нітрогеновмісні кислоти, які згубно впливають на довкілля.

1) Врожайність знижується внаслідок ушкодження листя кислотами.

2) Спричиняють вимивання з ґрунту кальцію, калію, магнію, що викликає деградацію фауни та флори.

3) Деградують та гинуть ліси (особливо кедр, бук, тис).

4) Отруюється вода озер та ставків, в яких гине риба (лосось, форель тощо) і численні види комах.

5) Зникнення комах у водоймах призводить до щезання птахів і тварин, які ними живляться.

6) Зникнення лісів у гірських районах (Карпати) зумовлює збільшення кількості гірських зсувів і селів.

7) Різко прискорюється руйнування пам’ятків архітектури, житлових будинків, що оздоблені вапняком, мармуром.

8) Вдихання людьми повітря, забрудненого кислотним туманом, спричиняє захворювання дихальних шляхів, подразнення очей.

Учень 6:  Озонові дірки в атмосфері. Озонова діра, всупереч своїй назві – це не пролом в атмосфері. На висоті 20-50 км повітря містить підвищену кількість озону (О3). Цікаво, що озону в цьому шарі міститься дуже мало, він би утворив шар завтовшки 2-3 мм. Незважаючи на малу густину, озоновий щит надійно захищає все живе від ультрафіолетових променів. Виявлене різке зменшення шару озону над Антарктидою – своєрідна “озонова дірка” розширюються в бік Австралії, Південної Америки та Африки. Найбільших розмірів дірка досягає у жовтні (арктична весна), а потім вона зменшується. Щодо причин цього явища є такі припущення:

1) взаємодія оксидів нітрогену з озоном;

2) реакція антропогенного хлору з озоном;

Виявлено озонову дірку менших розмірів і у Північній півкулі (над Шпіцбергеном). Зниження вмісту озону в атмосфері загрожує зменшенням врожаїв, збільшенням шкідливих мутацій, зростання захворювань на рак шкіри та катаракту очей.

Учень 7:  Парниковий ефект. У земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло у парнику: пропускає сонячне світло, але затримує тепло розігрітої Сонцем поверхні Землі. Це викликає розігрівання планети , відоме під назвою “парникового ефекту”. Постійне збільшення спалюваного органічного палива призводить до підвищення концентрації СО2 . В атмосферному повітрі (на початку ХХ ст. – 0,029%, сьогодні – 0,034%). Прогнози показують, що до середини ХХІ ст. вміст СОподвоїться, що призведе до різкого посилення парникового ефекту, і температура на планеті підвищиться, Виникнуть ще дві небезпечні проблеми: швидке танення льодовиків в Арктиці та Антарктиці і підняття рівня Світового океану. Такі зміни супроводжуватимуться змінами клімату, які навіть важко передбачити.

Викладач:  Питання для обговорення під час виховної години.

  1. В чому суть науки «екології»?
  2. Як ви розумієте термін «забруднення оточуючого середовища»?
  3. Що таке смог?
  4. Що таке заповідник?
  5. Які ви знаєте регіони України, де екологічна ситуація особливо гостра?

На закінчення нашої виховної години пропоную провести невеликий конкурс “Знавці природи”.

Запитання конкурсу

1. Із якого дерева роблять сірники?

                                                               (Із осики)

2. Чому заєць зимою гризе осику, вона ж гірка?

                                                                              (В ній є 10% жиру)

3. Чому зелені насадження називають “легенями” міста?

                                                                                     (Бо вони виділяють кисень)

4. Що можна отримати із хвої сосни?    (Вітамінну мірку, штучну шерсть)

5. Які птахи ночують в снігу?                          (Тетереви і рябчики)

“ Найстрашніший звір на Землі “- такий надпис висить на вході зоопарків в Німечинні? Як ви думаєте, кого можна побачити за гратами зоопарку? – “Себе, бо за гратами – дзеркало ”.

Загадкові об’яви

1. Друзі, кому потрібні голки, звертайтесь до мене.

2. Поможу всім, у кого зламався будильник.

3. Вже 150 років чекаю справжнього друга. Характер – позитивний. Недолік один – дуже  повільний.

4. Щось дуже сумно стало одному вити на місяць.

Викладач:  Але наша виховна година підходить до завершення. Зробимо висновок з усього того, що ми сьогодні почули. Природа – це складна система, яка заставляє нас пам’ятати :

а) в природі все взаємопов’язано ;

б) все кудись рухається;

в) за все необхідно платити.

А охорона природи – обов’язок кожної людини. Всі ми повинні брати участь в озеленені, доглядати за  лісонасадженнями, охороняти рідкісні рослини і тварини, озера і ріки, створювати клумби любителів природи.

Я хочу, щоб для усіх нас девізом життя стали  слова римського мислителя Л. Сенеки : “Жити щасливо і жити у злагоді з природою – одне  й теж саме”.


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Профтехосвіта

АДРЕСА ЛІЦЕЮ:
80316 м. Рава-Руська,
вул. 1-го Листопада, 6
Тел: 43-149
Email: rrlicey@ukr.net